říjen 2015

LOWRY, Lois - Spočítej hvězdy - 80%

Lois Lowry je americká spisovatelka, narozena 20. 3. 1937 v Honolulu na Havaji. Napsala více než třicet knih, převážně dětských a autobiografických. V roce 2007 získala Cenu Margaret A. Edwards z ALA a uznání za její významný a trvalý přínos pro literaturu pro mládež.

Kniha světoznámé americké autorky, jejíž mnohonásobně vyznamenaný román Dárce se dočkal také filmové podoby, zavede čtenáře do Dánska v době druhé světové války. Dvě kamarádky Annemarie a Ellen si zatím válku nijak neuvědomují, pociťují ji snad jen v tom, že už se v obchodech nedá koupit tolik věcí, zvláště jejich oblíbených sladkostí. Válečné hrůzy však náhle a brutálně vtrhnou do jejich života, když Němci začnou v okupovaném Dánsku pronásledovat Židy. Ellen je totiž Židovka a ocitá se v ohrožení života. Annemariini rodiče se rozhodnou malou kamarádku své dcery zachránit...

Možná si řeknete, že se jedná o knihu pro děti, ale zastávám názor, že i starším lidem by se kniha mohla líbit. Není dlouhá, takže s ní budete hotoví během pár hodin. Po tu dobu budete celí napjatí. A proč? Příběh se odehrává v Dánsku, kde žijí dvě kamarádky Annemarie a Ellen. Žijí si obyčejný život a jsou rády jedna s druhou. Jenomže v době druhé světové války, kdy němečtí vojáci hledají židy, se už tak dobře nemají, jelikož Ellen je židovka. Rodina Annemarie své přátele ale přece nenechá ve štychu a odboj nedovolí, aby Němci polapili Židy, a tak se rozjíždí kolotoč, ve kterém jde o silné pouto přátelství, odvahu a rodinu.

•

Za hodnocení knihy Spočítej hvězdy děkujeme Veronice Lukešové.

LAYBOURNE, Emmy - Monument 14  - 70%

Emmy Laybourne je spisovatelka, herečka a učitelka žijící v New Yorku. Její spisovatelské povolání začalo jako dramatik. První hra, kterou napsala i v ní hrála, se jmenovala "The Miss Alphabet City Beauty Pageant and Spelling Bee", jež měla zejména v New Yorku úspěch. Jako herečka získala role ve filmech, sitcomech a zejména komediích, kde si zahrála dokonce se svým bratrem. Emmy dostudovala na UCLA scénáristiku s magisterským titulem v červnu roku 2006. Nyní žije v Rockland County v New Yorku s manželem a dvěma dětmi.

Děti, jež přežily katastrofu v Monumentu, se konečně dostaly do bezpečí a žijí nyní v uprchlickém táboře v Kanadě. Bratři Dean a Alex pomalu a zdráhavě začínají věřit, že je po všem. Pak se ale dozvědí, že jejich ztracená kamarádka Josie žije. Josie prožívá nejhorší okamžiky svého života, odtržená od přátel a uvězněná ve střeženém táboře plném krvežíznivých divochů, brutality a každodenního násilí. V důsledku prožitých hrůz ztratila veškerou naději na záchranu. Astrid děsí až přílišný zájem vlády o její ještě nenarozené dítě a spolu s Deanem, Alexem a Nikem se vydávají na cestu v zoufalé snaze najít Nikovu lásku Josii. Emmy Laybourne přináší dech beroucí akční závěrečný díl postapokalyptické trilogie Monument 14.

Pokukovala jsem po Monumentu 14 už hodně dlouhou dobu a nikdy jsem se nepřinutila ke čtení. Teď jsem docela ráda, že jsem to odložila. Jedná se totiž o trilogii a v Česku už naštěstí vyšly všechny díly, tak se nemusím napínat a nemusím čekat na pokračování! Čtení se mi líbilo ihned od začátku, protože se tam prostě něco stalo. U některých knih musíte čekat sto stran a stejně se ničeho pořádného nedočkáte. Vlivem extrémního počasí zůstanou děti, které jeli do školy a havarovaly, uvěznění v supermarketu. Ve zprávách ale hlásí také o úniku nějakého „plynu“ či něčeho takového, a proto je nutné se zabarikádovat a nevycházet. Mně by se teda ohromně líbilo být pár dní zavřená v obchoďáku, kde mám všechno na co si vzpomenu! Děcka z toho ale tak odvázané nejsou, protože přece jenom každý z nich je jinak starý a pochází z jiné vrstvy a ve škole se spolu pomalu nekamarádí. Boj o přežití začíná!

•

Za hodnocení knihy Monument 14 děkujeme Veronice Lukešové.