prosinec 2015

ŠICHTAŘOVÁ, Markéta a PIKORA, Vladimír - Lumpové a beránci - 70%

Markéta Šichtařová je česká ekonomka, manažerka a podnikatelka narozena 29. 10. 1976 v Kladně. Vystudovala VŠE v Praze, obor hospodářská politika a finanční trhy. Absolvovala stáž v ČSOB. Působila na analytických pozicích ve Volksbank CZ, kde se časem stala hlavní ekonomkou. V roce 2004 založila vlastní poradenskou společnost NEXT FINANCE. V letech 2006-2007 byla vedoucí týmu ekonomických poradců ministra financí ČR Vladimíra Tlustého. Spolu s manželem ekonomem Vladimírem Pikorou píší detektivky. Markéta Šichtařová je také blogerkou iDNES.cz.

Je tu něco znepokojivého v dnešní společnosti. Krize stíhá krizi, svět velkých peněz se otřásá. A dva svérázní manželé s úžasem zjišťují, že pod povrchem je všechno jinak, než se na první pohled zdá… Zjišťují toho o prohnilosti systému dokonce víc, než by bylo milé jim samotným, i „těm druhým“. Kdo ale „ti druzí“ vlastně jsou a proč mají zájem na likvidaci manželů? A dá se zabránit blížící se apokalypse? Suchý situační humor, gradující napětí, nečekané psychologické prozření i nanejvýš aktuální varování pro společnost v příběhu od známých autorů několika bestsellerů. Tady se politická korektnost nenosí! Zdají-li se vám některé z postav či událostí povědomé, vězte, že podobnost patrně není čistě náhodná. Každá z postav i událostí má v reálném světě svůj reálný vzor, který si autoři vypůjčili a více či méně literárně pozměnili. Anebo občas ani nepozměnili. A zdají-li se vám varování a poselství knihy šílená, vězte, že z pohledu celé historie jsou vlastně docela umírněná…

Známí ekonomové a autoři několika knih se rozhodli napsat nefalšovaný román o evropské ekonomické krizi. Po předešlých knihách, které se skládaly s krátkých ekonomických článků, prokládanými manželským popichováním a ironií, jde a nový vítr do plachet, ale ten vítr není moc svěží a loď příliš dopředu neposouvá. Manželé si neuvědomily, že s románem je to těžší, než s polopatickými ekonomickými články.

Děj, který vlastně neexistuje, se snaží hnát rychle dopředu, jako v thrilleru, přitom sypou z rukávů mnoho postav a mnoho odboček v ději, aby tak kniha získala spád a působila zašmodrchaně. Ale nefunguje to, protože odbočky a postavy jen maskují neexistenci děje, většina postav tak vyšumí stejně rychle, jak se objevily. Autoři totiž nechtějí, nebo neumějí, psát napínavou knihu s příběhem, chtějí psát o současných ekonomických problémech a možných následcích. Popisování nástupu a vyvrcholení ekonomické krize je ale brilantní a takhle nějak by to skutečně mohlo vypadat, tím že je krize popisovaná z pohledu dvou lidí zapůsobí víc na čtenářovi emoce, než "odtažité" blogy. Kniha se navíc velmi dobře čte a čtenář je v ní i nenásilně poučován o ekonomických termínech a problémech.

•      Nahá pravda - Markéta Šichtařová a Vladimír Pikora
  •      Všechno je jinak - Markéta Šichtařová a Vladimír Pikora

Za hodnocení knihy Lumpové a beránci děkujeme Jakubovi.