listopad 2015

JANEČKOVÁ, Klára - Prokletý původ - 50%

Česká spisovatelka a psycholožka Klára Janečková se narodila 20. 7. 1979 ve Valašském Meziříčí. Jako jedináček žila s rodiči v Chvalčově u Bystřice pod Hostýnem. Po maturitě v roce 1998 začala studovat jazykovou školu v Brně a roce 2004 psychologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. V současné době pracuje jako školní psycholog pro děti, rodiče a pedagogy na ZŠ v Bystřici pod Hostýnem. Profesionálnímu psaní se věnuje od roku 2002. Je členkou Syndikátu novinářů ČR. Pravidelně publikuje v tisku, jak odborné články z psychologie, tak i povídky a reportáže. V rámci projektu Česko čte dětem, jezdí číst dětem do nemocnic. Odborně spolupracuje také s firmou LEGO DUPLO. Krátce před maturitou se stala obětí únoru, což jí později posloužilo k námětu ke knize Unesená (2008). Její příběh zpracovala Česká televize v pořadu 13. komnata Kláry Janečkové.

Příběh se odehrává na Ischii a v renesanční Florencii v první polovině 16. století. Půvabná Annabela d’Avalos, hraběnka z Ischie, užívá všechna privilegia svého rodu až do chvíle, kdy se u otcova smrtelného lože dozvídá, že je „bastard“. Její život se tím rázem změní. Proti své vůli je provdána za chudého hraběte a zažívá příkoří nejen ze strany svých příbuzných, ale i manželovy rodiny. Je zneužita k zachování rodu d’Avalos a porodí manželovi své sestry Vittorie dítě – bohužel nežádoucí děvče. Svůj osud však nevzdává, rozhodne se za své štěstí bojovat…

Hodnocení: 50%

Historický románek odehrávající se převážně v renesanční Florencii, vypráví příběh o hraběnce Annabele, která z počátku knihy zjistí, že je levobočkem a začnou se ji stávat příkoří tak provařeně známé v tomto žánru, že nepřekvapí a nezaujmou skoro nikoho.

Autorka není ani příliš zdatná ve vyprávění prostoduché zápletky připomínající mexickou telenovelu, a tak dialogy "šustí papírem" a většina postav se chová jako největší hlupáčci. V románu se objevují i skutečné historické postavy (třeba Michelangelo), ale nejsou dobře využity a plní jen funkci "vaty". Výhodou knihy je, že je nenáročná a nesklouzla do úplného Harlequinového dna.

•  Hříšnice - Tess Gerritsenová

•

Za hodnocení knihy Prokletý původ děkujeme Jakubovi.