leden 2017

Rychle a bezbolestně - Dočekalová, Markéta -  80%

Markéta Dočekalová (1969) je česká televizní scenáristka. Vystudovala Fakultu sociálních věd na Univerzitě Karlově v Praze. Publikovala v mnoha českých časopisech.  Spolupracuje s Českým veřejnoprávním rozhlasem, pro který připravila a odvysílala mnoho zábavných a publicistických pořadů. V roce 1990 odjela na studijní pobyt do Nizozemí, kde jako stážistka v nizozemských televizích působila do roku 1994. V roce 1996 pracovala jako scenáristka pro televizi Prima, poté přešla do televize Nova (1997-2006). Mezi pořady, na kterých se autorsky podílela nebo se stále podílí, patří např. Párty (TV Prima), Rande (TV Nova), Když se řekne profese (ČT 1), Pohádková půda (ČT 1), Svatba roku (TV Prima). Je autorkou mnoha námětů nejrůznějších zábavných pořadů a veřejných pódiových akcí, her a soutěží. Patří k zakládajícím členům týmu seriálů TV Nova Ulice.

Od roku 2001 se věnuje také tvůrčí a přednáškové činnosti doma i v zahraničí. Vede semináře tvůrčího psaní a scenáristiky. V roce 1999 vydala soubor fejetonů a povídek Jak Slávek randil s Markétou, aneb byli jsme u toho. V roce 2006 vyšla publikace Tvůrčí psaní pro každého, na kterou navazují další pokračování Tvůrčí psaní 2 (2009), Tvůrčí psaní 3 (2010) a Tvůrčí psaní v otázkách a odpovědích (2014).

"Včera tam ještě nebyl. Jen prázdné, špinavé výlohy. Dnes, s úderem deváté, se tu objevil. Aranžérka pověsila do výlohy velký plakát a nad vchodem se rozsvítil neonový nápis: Rychle a bezbolestně. Nic víc. Nový obchod na pěší zóně v Praze." Tak začíná poutavý román autorky Markéty Dočekalové, který vám tentokrát předkládá nevšední příběh plný magie a napětí. Kdo by nechtěl získat něco rychle a bez námahy? Třeba se naučit cizí jazyk, nebo zhubnout lusknutím prstů? Stačí jediný podpis a přání může být splněno. V románu se proplétají osudy postav, které nabídce neodolaly, ale i těch, jejichž osud změnili jiní. V životě však nic není zadarmo a každý za své přání jednoho dne zaplatí. Čím? To se nechejte překvapit....

Román vypráví příběh několika lidí, kteří neodolali a podepsali smlouvu s majitelem záhadného obchůdku. Smlouvu, která jim splní okamžitě jakékoliv přání "Rychle a bezbolestně". Ovšem s podmínkou, že za toto přání budou někdy v budoucnu krutě trpět. Nezáleží na tom, jestli by takový obchůdek, nabízející záhadné služby, mohl existovat. Příběh nás přiměje k zamyšlení nad mnoha životními prioritami současného života.
Dobře si rozmysli, co si budeš přát -mohlo by se ti to splnit -na tuto moudrost jsem si vzpomněla, když jsem dočetla tento román. Doporučuji k přečtení - protože, kdo z nás si někdy nepřál, aby se mu splnilo něco teď okamžitě?

•

Za hodnocení knihy Rychle a bezbolestně děkujeme Ivaně Morávkové