září 2015

GREEN, John - Příliš mnoho Kateřin - 20%

John Michael Green (24. 8. 1977 Indianapolis) je americký spisovatel. V roce 2005 získal Printzovu cenu za své první dílo Hledání Aljašky. Jeho román Hvězdy nám nepřály se umístil na seznamu bestselleru New York Time a v roce 2014 byl uveden stejnojmenný film do kin. V současné době se natáčí druhý film podle knihy Papírová města. V roce 2014 byl časopisem Time zahrnutý mezi 100 nejvlivnějších lidé světa.

Žije se svou manželkou, synem a dcerou ve státě Indiana (USA). John Green spolu s bratrem založil populární videoblogu Brotherhood 2.0.

Když jste zázračné dítě, otvírá se před vámi zázračná budoucnost. Nebo ne? Colin Singleton právě maturoval, dostal kopačky od své devatenácté Kateřiny a má pocit, že jeho život skončil. Ještě že je tu jeho kamarád Hassan, který prostě žádné utápění v sebelítosti nepřipouští. Než se Colin stačí vzpamatovat, ocitne se na cestě bez cíle – a ta skončí v ospalé venkovské díře, vyznačující se jen dvěma pozoruhodnostmi: hrobem rakousko-uherského arcivévody a dívkou Lindsey. Její zásluhou Colin začne pomalu chápat, že není nutné být mladistvým géniem, abyste změnili svět...

Hodnocení: 20%

Ano, ano… opět je tady John Green se svou novou knihou, která nese název Příliš mnoho Kateřin. Červená obálka vás v knihkupectví zaujme na první pohled. Anotace, kterou si přečtete, vás neurazí, a tak si knihu koupíte nebo půjčíte v knihovně. Přinesete si ji domů, začnete číst a záhy zjišťujete, jaká je to ohromná hloupost!

John Green se asi zbláznil. Po úžasném bestselleru Hvězdy nám nepřály…ano ta kniha okouzlila celý svět a dokonce ji zfilmovali. To asi dodalo Johnu Greenovi nějakou podivnou šťávu k tomu, aby napsal další knihy (které už ale rozhodně nejsou tak dobré).

Příliš mnoho Kateřin je příběh geniálního chlapce, který zrovna odmaturoval a vyráží se svým kamarádem na cesty, aby hledal sám sebe a zapomněl na Kateřinu, která mu dala kopačky. Dostanou se do malého zapadlého městečka kdesi uprostřed Ameriky a „zažívají dobrodružství“. Ne…Je to jenom samá nuda, nuda a nuda opět. Jestli mi někdo řekne, že to byla nejlepší knížka roku, tak si asi drátem vypíchnu oko.

•

Za hodnocení knihy Příliš mnoho Kateřin děkujeme Veronice Lukešové.

KYLE, Chris - Americký sniper - 90%

Chris Kyle, celým jménem Christopher Scott Kyle (8. 4. 1974 - 2. 2. 2013) byl americký voják United States Navy Seals. Ch. Kyle sloužil v námořnictvu v letech 1999-2009 a čtyřikrát odjel na misi do Iráku. Byl vícekrát oceněn medailí za statečnost, dvakrát mu byla udělena Stříbrná hvězda a pětkrát Bronzová hvězda. V roce 2009 se usadil s manželkou v Texasu. Po odchodu  z námořnictva vedl Craft International, bezpečnostní firmu, která poskytovala výcvik pro odstřelovače a bezpečnost. V roce 2012 vydal autobiografickou knihu Americký sniper. Zemřel 2. 2. 2013, když byl zastřelen vojákem trpícím posttramatickým stresem. V roce 2014 byl natočen podle něj film Americký sniper, který byl nominovaný na Oscara.

„Chris Kyle dokázal vyniknout i v elitní společnosti bojovníků SEALu. Špičkový odstřelovač Kyle udělal a viděl věci, o kterých se bude mluvit ještě dlouho, nejen mezi americkými vojáky, ale i mezi těmi, kdo v boji stáli proti nám a na vlastní kůži pocítili efektivitu nejúspěšnějšího odstřelovače světa.“ Marcus Luttrell, bývalý SEAL, nositel Kříže námořnictva za mimořádné hrdinství v boji, autor bestselleru Lone Survivor „Drsný a nezapomenutelný příběh o zrodu nejúspěšnějšího odstřelovače Ameriky. Vzpomínky Chrise Kylea jsou sugestivní knihou, ať už jde o bojové akce nebo lidské drama. Velitel Chris Kyle je skutečný americký bojovník, Carlos Hathcock nové generace.“ Charles W. Sasser, bývalý příslušník Zelených baretů a autor knihy One Shot, One Kill „Americký odstřelovač je klasický příběh o válce. Statečný bojovník a vlastenec Chris Kyle píše o válce, o osobních problémech a dilematech, která jsou denním chlebem elitního odstřelovače SEALu. Jinými slovy – co střela, to zásah!“ Richard Marcinko, bývalý velící důstojník oddílu SEAL č. 6, autor bestselleru Rogue Warrior

Hodnocení: 90%

Pokud se vám dostane do ruky kniha Americký sniper, tak si ji nenechte proklouznout mezi prsty, protože opravdu stojí za to.

Autobiografický příběh amerického SEALa Chrise Kyle vám nedá spát, když si začnete číst o tom, kdo vlastně byl a na jakou až pozici se vypracoval za ta léta, kdy sloužil.

V některých momentech mě samozřejmě hrdina štval a části o jednotlivých zbraních jsem trochu přeskakovala, ale i tak mi tahle kniha utkvěla v paměti na pěkně dlouhou dobu a musím se přiznat, že Chrise Kylea obdivuji. Za jeho odvahu a oddanost jeho zemi, která někomu může přijít až příliš silná a zvláštní.

•

Za hodnocení knihy Americký sniper děkujeme Veronice Lukešové.