září 2014

SEE, Lisa - Tajemství hedvábného vějíře - 80%

Spisovatelka a novinářka čínsko-amerického původu se narodila v roce 1955 v Paříži, ale vyrůstala v Los Angeles. Čínsko-americká organizace žen ji v roce 2001 vyhlásila ženou roku.

Tajemství hedvábného vějíře nás zavádí do Číny 19. století. Dívky zde procházejí drastickou zkouškou podvazování chodidel a jako ženy jsou odsouzeny žít v izolaci. Proto se dorozumívají tajným písmem, které muži neznají, proto hledají přítelkyni na celý život, spřízněnou duši, své druhé já, tzv. laotong. Malují své vzkazy štětcem do vějířů a vyšívají je na hedvábí. Takový je i osud Lili. Ona a její kamarádka Sněžný kvítek odcházejí z rodné vesnice a následují své muže. První milostné zkušenosti, postavení v nové domácnosti, rodinné tragédie, selská vzpoura a hladomor, to vše se odráží v jejich důvěrných vzkazech. Zestárlá Lili rekapituluje svůj život a hledá příčiny, proč důvěrný vztah se Sněžným kvítkem skončil. "Jen skrze utrpení dojdeš krásy," opakuje si slova, která tak často slýchala od matky a která její vlastní osud vrchovatě naplnil.

Lisa See napsala úžasný román, který nás vrací do čínské historie třetího roku vlády císaře Taokuanga, to je rok 1823. Román je podbarven skutečnou historií, ať se týká podvazování chodidel do poupat, spojování do dvojic Lao-Tchung, učení tajného ženského písma Nu-Šu, povstáním v roce 1851 a dalšími pravdivými skutečnostmi. Tajemství hedvábného vějíře přečtete jedním dechem. Je psán velmi emočně a přesvědčivě tak, že sami cítíte bolest při podvazování chodidel.

Je to příběh jedné z mnoha žen té doby od jejího narození, dospívání, přátelství, sňatků, strádání, přizpůsobování se, smrti blízkých až po její smrt.

•  Další knihy autorky

Za hodnocení knihy Tajemství hedvábného vějíře děkujeme Zuzce Patkové.