únor 2014

Den, kdy měl zemřít Klaus  - Stach, Michal - 60%

O autorovi se nám nepodařilo nic najít.

Šokující thriller rozkrývá pozadí a okolnosti nejtajnější operace českých bezpečnostních složek nejen v historii českého, ale i československého státu.V roce 2003 plánovala organizovaná skupina vlivných specialistů bývalé sovětské KGB souběžný útok na pražské metro v prostoru Nuselského mostu a vraždu prezidenta Klause krátce po jeho inauguraci. To vše s cílem vyvolat paniku a destabilizovat situaci u nás a posléze i v dalších postsovětských zemích. Oběma událostem se podařilo speciálnímu týmu, který funguje mimo oficiální složky a je podřízen přímo prezidentovi a premiérovi a o jehož existenci veřejnost ze zásadních důvodů nesmí vědět, v posledních chvílích zabránit. Nemenším úspěchem, jako bylo odhalení této operace, bylo i její utajení před veřejností. Daní za to, a o tom se čtenářská veřejnost dozví poprvé, je bohužel postupná likvidace lidí, kteří se zasloužili o úspěch operace, včetně většiny členů protiteroristického týmu. Zájmem těchto složek i vedení státu totiž bylo, aby se nic z těchto událostí nikdy a za žádných okolností nedostalo na veřejnost. Že se tomu tak stalo, je shoda náhod. Šéf českého speciálního týmu krátce před svou smrtí poskytl informace jednomu novináři a ten přes veškeré výstrahy tehdejší událost rekonstruoval ve svém thrilleru. Příběh se odehrává na mnoha místech Česka, ale i v dalekém Kazachstánu, Paříži a dalších evropských městech, kde měli své spolupracovníky jak teroristé, tak i členové našeho speciálního týmu. Vystupují v něm i velmi známé osobnosti z prostředí prezidentské kanceláře, české žurnalistiky apod.

Hodnocení: 60%

V knihkupectvích a knihovnách je mnoho knih, které popisují jak tajné služby (CIA, KGB, Mosad...) překazí nějaký teroristický útok, ale literární teroristi většinou ničí jen americké (případně anglické) mrakodrapy, pamětihodnosti, vlaky, metra, letadla... Den, kdy měl zemřít Klaus se odehrává v českém prostředí a teroristi chtějí zničit Nuselský most a spáchat atentát na Václava Klause, v čemž jim zabraní BISka a pochopitelně se okolo toho motá i ruská KGB. Kniha je občas i trochu nezáměrně úsměvná, protože většina Čechů o BISce asi nemá nejlepší mínění a tak je poněkud úsměvné číst jak agenti BISky hrdě nasazují svůj život aby zabránili katastrofě.

Kniha je však velmi čtivá, výborně láká čtenáře, když tvrdí že popisuje skutečné události a že útok na Nuselák skutečně hrozil, a zasazení klasického špionážního thrilleru do českého prostředí je vážně chválihodné. Knihu tedy mohu doporučit, i když u nás se po prezidentech naštěstí střílí jen kuličkovkami...

Den pro Šakala - Frederick Forsyth

Mafie v Praze - Michal Viewegh

Za hodnocení knihy Den, kdy měl zemřít Klaus děkujeme Jakubovi