únor 2013

Atlas mraků - MITCHELL, David - 90%

David Stephen Mitchell je anglický spisovatel, který se narodil 12. ledna 1969 v Southport v Merseyside v Anglii. Studoval na Hanley Castle High School a pak anglickou a americkou literaturu na University of Kent. Poté žil  rok na Sicílii a pak se přestěhoval do Hirošimy v Japonsku, kde přednášel angličtinu. V současné době žije se svojí manželkou a dvěma dětmi v Irsku.

První román D. Mitchella Hybatelé, vyšel v roce 1999 a získal cenu pro nejlepší knihu autora do pětatřiceti let. I jeho další romány se dočkaly několika ocenění. V roce 2003 byl David Mitchell zařazen mezi nejlepší britské romanopisce.

Nedobrovolný cestovatel plavící se v roce 1850 přes Tichý oceán, vyděděný skladatel obstarávající si nejisté živobytí v Belgii mezi 1. a 2. světovou válkou, ambiciózní novinářka píšící v Kalifornii v dobách, kdy tam byl guvernérem Ronald Reagan, ješitný nakladatel ukrývající se před věřiteli ze zločineckého podsvětí, geneticky modifikovaná jídlonoška čekající na smrt a Zachry, mladý ostrovan zažívající soumrak vědy a civilizace – to jsou vypravěči Atlasu mraků, kteří odkudsi z potemnělých chodeb dějin slyší dozvuky ostatních příběhů. Každý záchvěv ozvěny více či méně pozměňuje jejich vlastní osudy. David Mitchell ve svém rozsáhlém románu maže hranice mezi styly, žánry i časovými rovinami a poutavým způsobem se zamýšlí nad nebezpečím lidské touhy po moci i jejími možnými důsledky. Atlas mraků získal nominace na Booker Prize, James Tait Black Memorial Prize, Arthur C. Clarke Award a Nebula.

Hodnocení: 90%

Román, nebo spíše povídkový soubor, se skládá ze šesti příběhů, které na sebe na první pohled mírně navazují. Na druhý pohled na sebe, ale jednotlivé příběhy navazují poměrně dost. Všechny příběhy - ať už se odehrávají za časů kolonizace, v současnosti, v daleké budoucnosti, či v ještě vzdálenější post-apokalyptické budoucnosti – na sebe navazují „putováním duší“, neboli převtělováním (reinkarnací). Příběhy by mohly být vyprávěny i samostatně, každý je psán v jiném literárním stylu (deník, román v dopisech, rozhovor, thriller…), každý sám o sobě stojí za zmínku, až vcelku, ale tvoří literární skvost.

• David Mitchell - Třináct měsíců

Za hodnocení knihy Atlas mraků děkujeme Jakubovi

Cesta sněžných ptáků - LYNDON, Robert - 70%

Robert Lyndon je britský spisovatel knih o dějinách a cestování. Ve volném čase se věnuje historii, sokolničení, horolezectví a cestování. Je členem Královské geografické společnosti. R. Lyndon se o sokolničení zajímá již od dětství. Před mnoha lety ho zaujala zpráva, že ve středověku sloužili bílí jestřábi jako "platidlo" za zaplacení výkupného. Z tohoto motivu také vycházel, při psaní svého prvního románu Cesta sněžných ptáků, na kterém pracoval více než pět let.

Současné době pracuje na jeho pokračování, které se bude odehrávat v Číně.

Velkolepý, zcela moderně psaný román se odehrává v 11. století a provází čtenáře téměř celým tehdejším světem. Francouzský žoldák přijme od anglického šlechtice nabídku, aby se vydal do Konstantinopole zachránit jeho syna, který je tam držen jako rukojmí. Mladý rytíř bude propuštěn výměnou za šest mimořádných dravých ptáků, bílých sokolů. Ze všeho nejdříve Vallon míří se svými společníky do Norska, pak putuje přes Grónsko a Rusko k svému cíli. Na dlouhé cestě ho provází řada výrazných postav, například sokolník se schopností porozumět divokým zvířatům nebo nebývale vzdělaný student lékařství, který s sebou tajně nese dokumenty, jež mají vést k objevení pátého evangelia. Vynikající dobrodružný příběh je napsaný svižně a s fantazií. Skvělý děj dokáže udržet čtenáře v napětí až do poslední stránky.

Tento dobrodružný příběh se odehrává v jedenáctém století a čtenář tak putuje z tehdejší Anglie Viléma Dobyvatele přes Island, Grónsko, Baltské moře cestou Vikingů Kyjevskou Rusí až do Anatolie. Zde má výprava dobrodruhů pod vedením Franka Vallona vykoupit zajatého normanského rytíře, který může být propuštěn výměnou za vzácné bílé sokoly.

Zcela moderní a nesmírně poutavý román je napsán velmi svižně a s mimořádnou fantazií. Skvělý děj dokáže čtenáře udržet v napětí až do poslední stránky. Je to kniha, od které se těžko odtrhnete. Autor píše pokračování, které bude jistě stejně skvělé.

• Pip Vaugham - Hughes - Mečem a krví
  • Pip Vaugham - Hughes - Malováno krví
  • Pip Vaugham - Hughes - Krvavá relikvie