srpen 2013

Cityboy - Anderson, Geraint - 80%

Geraint Anderson je anglický spisovatel, který se narodil 1972 do rodiny labouristického politika Donalda Andersona. Geraint se narodil a vyrůstal v londýnské čtvrti Notting Hill, kde studoval na Fox School a Latymer Upper School v Hammersmithu. Po dokončení studia strávil rok potulováním se po Asii. Po návratu do Anglie vystudoval historii na University of Cambridge a školu dokončil na Sussex University, kde získal titul (MA).

Rodičům se nelíbil jeho potulný život, tak mu starší bratr zařídil dobré místo v londýnské bankovní čtvrti City, kde pracoval jako analytik vytvářející modely trhu veřejně obchodovaných společností.

Román Cityboy anglického spisovatele Gerainta Andersona (nar. 1972) je fascinujícím a unikátním svědectvím o každodenním životě v nepřetržitě tepajícím srdci finančního světa, poháněném adrenalinem obrovských peněz, intrik, sexu, drog a alkoholu. Srdce, které málem zastavil infarkt nedávné finančí krize. V Andresenově knize najdete krom jiného odpovědi na otázky, kdo za ní stál a kdo na ní nejvíc vydělal. A také na to, jak neuvěřitelně rychle zbohatnout, pokud jste ochotni, stejně jako Steve Jones, prodat svou duši ďáblu.

Steve Jones se stal makléřem v londýnské City téměř omylem. Vydělává v přepočtu kolem 15 miliónů korun ročně (“každý prodáváme svou duši ďáblu a já se rozhodl, že tu svou prodám pořádně draze”), ale daň, kterou za to platí vyčerpávajícím životním stylem ho přivede na hranici nervového zhroucení. Když se rozhodne své výnosné zaměstnání opustit a napsat knihu o nekalých praktikách, kterých byl svědkem, ví že poruší nepsaný kód mlčenlivosti londýnské City a spálí za sebou jednou provždy mosty.

Autobiografická kniha dává nahlédnout pod pokličku londýnskému City (neboli "nejdražší čtvereční míli", jde o londýnskou část, kde sídlí banky a jiné finanční instituce, její obdobou je Wall street v New Yorku). Autor sám byl makléřem v City a popisuje, svérázně a výstižně, život lidí, kteří - teď si vypůjčím autorovi slova - "za minimum práce získávají maximum peněz".

Kniha nepřekvapí zapeklitým dějem, ale spíše cynickým, suchým a ironickým humorem, kritikou finančního sektoru, který "vyrábí" peníze na úkor čehokoliv jiného, zhýralostí a arogancí "cityboyů" (chlápků ze City), jejíž jediným cílem je vydělat co nejvíce peněz. Autor také umě a hlavně "polopatisticky"popíše jak funguje akciový trh, hedgeové fondy, swapy, finanční deriváty a jiné finanční "vynálezy", aniž by čtenáře nudil suchou ekonomickou teorií. Autorovo alter-ego, Steve Jones, není typický cityboy, dostal se k práci víceméně náhodou a svou práci vykonává jen proto, že je něj snadná a taky je opojen svou mzdou, posléze vystřízliví, opustí City, a začne se věnovat záslužnějším činnostem, díky čemuž si můžeme přečíst tuhle skvělou knihu.

• Nicholas Leeson - Podvodník

Za hodnocení knihy Cityboy děkujeme  Jakubovi