říjen 2014

VIEWEGH, Michal - Můj život po životě - 80%

Současný český nejčtenější spisovatel Michal Viewegh se narodil 31. března 1962 v Praze. Dětství a mládí prožil na Sázavě. Maturitu složil na Gymnáziu v Benešově u Prahy. Po maturitě začal studovat politickou ekonomii socialismu, ale po třech semestrech skončil a začal pracovat jako noční vrátný. V letech 1983 - 1988 studoval na FF UK Praze obor český jazyk a literatura - pedagogika. V roce 1989 nastoupil M. Viewegh jako učitel na Základní školu na Zbraslavi. Poté pracoval, co by redaktor v nakladatelství Československý spisovatel. Od roku 1995 je spisovatelem na volné noze.

Tvorba M. Viewegha se vyznačuje epičností, prolínání komediálních a tragických momentů a častými citacemi. V roce 1993 obdržel Cenu Jiřího Ortena za román Báječná léta pod psa. V roce 2005 získal Cenu čtenářů Knižního klubu v Magnesii Liteře román Vybíjená. Jeho romány jsou překládány do mnoha jazyků a některé se dočkali také filmového zpracování.

Osmého prosince 2012 praskla Michalu Vieweghovi aorta. V nemocnici ho půl hodiny marně oživovali, a jak říká doktor Skalský, kdyby se rozhodli Michala neoperovat, nebylo by to nic proti standardním medicínským postupům. Jenže to zkusili... A Michal proti všem předpokladům nejen přežil, ale o necelý rok později vydává novou, svou pětadvacátou knihu. Pokouší se v ní zachytit, jak vypadá život člověka s těžce poškozeným mozkem, člověka, který by měl být šťastný, že zůstal naživu... ale jde mu to jen ztěží. Přežil, ale celý jeho dosavadní život se ocitl v troskách, je zcela odkázán na péči nejbližších – a až příliš často ho napadá, jestli by nebylo lepší... Ale je tu psaní, které ho drží při životě. A nyní i kniha, která je přes všechnu bolest, kterou s sebou nese, knihou očistnou.

Po dlouhé době velmi povedená kniha Michala Viewegha. V deníkové formě autor popisuje své stavy po neočekávaném onemocnění, kdy bojoval těžkými depresemi, myšlenkami na sebevraždu a žárlivostí. Knihu doporučuji ke čtení.

•

Za hodnocení knihy Můj život po životě děkujeme Verči.