leden - únor 2015

JILÍK Jiří - Miško Eveno: byl jsem tu s vámi rád - 70%

Český novinář, publicista, spisovatel a folklorista Jiří Jilík se narodil 16. 11. 1945 v Praze. V šesti letech se spolu rodiči vrátil na Slovácko, do Kunovic. Na pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně nejdříve vystudoval učitelství a později i muzeologii na filozofické fakultě MU. Deset let učil na Základní škole ve Vlčnově český jazyk a dějepis. Dodnes se podílí na organizování Jízdy králů v této obci. Do roku 2007 pracoval v redakci Slováckých novin. Spolupracoval s národopisným časopisem Malovaný kraj. Dnes je zkušeným novinářem a publicistou, který má na svém kontě desítky knih (Záhadná jízda králů, Žítkovské čarování, Žítkovské bohyně, výbor fejetonů Jdu Slováckém krásným) i filmových scénářů. Je majitelem nakladatelství Veligrad.
V roce 2014 získal 3 ocenění: Cenu PRO AMICIS MUSEA za publikační a literární tvorbu udělenou Zlínským krajem, Cenu Petra Jílemnického za knihu Žítkovsé čarování a 1. cenu PRIX NON PEREANT v soutěži Média na pomoc památkám 2013 v kategorii "Tisk-deníky" za seriál Cyril a Metoděj na stezce života, publikovaný ve Slováckém deníku.

Miško Eveno, vlastním jménem Lucien Jules Maurice Eveno (7. listopadu 1934, Vannes, Bretaň – 15. června 2014), užívající také jméno Moarch, (bretonská varianta jména Maurice) byl malíř francouzského původu, působící značnou část svého života na Slovácku. Miško Eveno byl původní profesí elektrikář, v průběhu života pracoval v různých dělnických povoláních. S výjimkou kursů malování na keramiku, jímž se po nějakou dobu i živil, nenavštěvoval Eveno žádnou uměleckou školu; jako malíř a grafik byl samoukem. Svou první výstavu měl v roce 1958. Do tehdejšího Československa poprvé zavítal v roce 1985 s delegací výtvarníků z města Rennes; následně připravil několik výstav ve spolupráci se Zdeňkem Fuchsou. V roce 1992 se přestěhoval na Slovácko, kde působil až do své smrti a kde přijal přízvisko Miško.Během svého působení vytvářel především díla s folklorní tematikou, často však místo zachycování existujících motivů vytvářel nové kroje či symboly. Mimo jiné se zabýval malováním žuder, k jeho významným pracem patřila výzdoba Slovácké búdy v Uherském Hradišti po povodních roku 1997.

Publikace Jiřího Jilíka se skládá z výboru fejetonů, v nichž se autor společně s malířem Miškem Eveno vydává do světa lidových tradic - společně navštívili hody ve Velkých Bílovicích, Jízdu králů ve Vlčnově, Horňácké slavnosti ve Velké nad Veličkou a další kulturní akce, které krásně zachycují okamžiky těchto akcí. Kromě fejetonů jsou v knize životopisné statě a vzpomínky přátel toto zajímavého člověka původem z Francie, který měl rád náš folklor.

•

Za hodnocení knihy Miško Eveno: byl jsem tu s vámi rád děkujeme Verči.