květen 2017

Mít a nemít - HEMINGWAY, Ernest - 70%

Světoznámý americký spisovatel a novinář Ernest Hemingway se narodil 21. 7. 1899 v Illinoisu v USA do rodiny lékaře. Za první světové války bojoval jako dobrovolník na italské frontě. Jako reportér se zúčastnil španělské občanské války. Válečné prožitky i záliba v nebezpečí či "extrémních sportech" ho vedly k tomu, že psal o lidech v mezních situacích. Je autorem řady románů např. Mít a nemít, I slunce vychází, novel např. Stařec a moře a povídek. Mnohá jeho díla byla zfilmována. Je nositelem Pulitzerovy ceny (1953) a Nobelovy ceny za literaturu (1954). Poslední léta svého života prožil na Kubě. Hemingwayova díla vycházela česky od roku 1931. Dne 2. 7. 1961 pravděpodobně spáchal sebevraždu (zastřelil se), nezanechal po sobě žádný vysvětlující dopis, jeho smrt bývá také vysvětlována jako nehoda při čištění zbraně.

Román vznikl ve třicátých letech dvacátého století, v době hospodářské krize. Hemingway se k námětu několikrát vracel a stopy tohoto postupu v díle zůstaly. Skládá se z vyprávění několika osob a je rozložen na dvě části: na příběh Harryho Morgana, jenž v daných podmínkách nemůže bojovat o svou existenci jinak než překračováním zákona. A na historii spisovatele Richarda Gordona, intelektuála vzdáleného reálnému životu.

Po této literární klasice od E. Hemingway jsem šáhla po návštěvě scénického čtení. Tuto dobrodružnou a zároveň humornou knihu skvěle v rámci projektu Listování představili Pavel Oubram a Tomáš Drápela. I když se kniha odehrává ve třicátých letech minulého století má co říct i této době. Kniha byla dobrá, ale Listování bylo ještě lepší:-)

Podobné knihy:

Za hodnocení knihy Mít a nemít děkujeme Verči