duben 2014

Volání kukačky - Galbraith, Robert - 70%

Robert Galbraith je pseudonym anglické spisovatelky J. K. Rowling, autorky knih o Harry Potterovi.

Joanne Rowlingová se narodila v roce 1965 ve Velké Británii. Známá je především jako autorka a stvořitelka Harryho Pottera. Tato knižní série získala celosvětový úspěch, prodalo se jí více než 400 milionů kopií a byla i zfilmována. Její životní příběh je jako z Hollywoodu. Ještě v roce 1994 byla nezaměstnanou svobodnou matkou, závislou na sociálních dávkách. Dnes je milionářkou, která žije v luxusním sídle na břehu řeky Tay ve Skotsku se svou rodinou.

Když se slavná modelka Lula Landryová zřítí z balkonu v londýnské čtvrti Mayfair, dojde policie rychle k závěru, že šlo o sebevraždu. Jenže její bratr má své pochybnosti – a aby zjistil pravdu o její smrti, najme si soukromého detektiva. Cormoran Strike je válečný veterán, který opustil službu v Afghánistánu po těžkém zranění. Během řešení případu proniká do světa vysoké módy a mediálních celebrit, londýnské smetánky, ale i spodiny.

Autorka slavné ságy o brýlatém čaroději se pokouší psát dospělé knihy, S Prázdným místem žádnou velkou díru do světa neudělala, ale její detektivka je už o poznání zajímavější. Když to tak vezmu kolem a kolem, tak vlastně i příběhy o Harrym Potterovi byly vlastně detektivky, ke kterým autorka přimíchala trochu pohádky, trochu fantasty, trochu hororu a trochu života na kouzelné střední škole. Třeba taková Tajemná komnata, Vězeň z Azkabanu nebo Princ dvojí krve byly vyloženě detektivní příběhy.
Detektivní příběhy Rowlingová psát umí. Volání kukačky popisuje příběh, ve kterém modelka Lula Landryová spáchá sebevraždu (tedy alespoň to tak vypadá). Soukromý detektiv, veterán z Afghánistánu Cormoran Strike, je nepochybně osobitý a zajímavý detektiv a jeho dočasná sekretářka a pomocnice Robin taktéž. Případ hezky odsýpá, jen je snad přespříliš zdlouhavý, na detektivku je kniha prostě moc tlustá, bystřejší čtenář (který má načtenou Aghatu Christie, Sherlocka Holmese, nebo sleduje televizní seriálové Kriminálky) odhalí vraha už někde v druhé polovině knihy. To ale nic nemění na tom, že se kniha neskutečně dobře čte a je velmi poutavá a pokud se Cormoran pustí do dalšího zapeklitého případu tak já u toho určitě budu také.

Za hodnocení knihy Volání kukačky děkujeme Jakubovi