červenec 2014

Lovett, Charlie C. - Dobrodružství milovníka knih - 70%

Americký spisovatel Charlii Lovett se narodil v roce 1962 ve Winston-Salem v Severní Karolíně do rodiny profesora angličtiny. Po ukončení studia na Davidson College si v roce 1984 se svou první ženou otevřel antikvariát. Přibližně ve stejné době začal sbírat knihy a materiál týkající se Lewise Carrola, autora knihy Alenka v říši divů. O něm publikoval pět knih a nespočet článků. Ch. Lovett byl prezidentem Lewiss Carrol společnosti v Severní Americe.

Peter Byerly vlastně ani nevěděl, jak se dostal právě do tohoto antikvariátu. Před devíti měsíci jím otřásla smrt jeho milované manželky Amandy, přestěhoval se ze Severní Karolíny na anglický venkov a doufal, že se tu znovu vrátí ke svému koníčku – sbírání a restaurování vzácných tisků. Když však otevře svazek z 18. století o shakespearovských podvrzích, vypadne z něj – Amandin portrét! Přestože akvarel očividně pochází z viktoriánských časů, podobnost je tak neuvěřitelná, že Petera posedne myšlenka přijít záhadě na kloub. Pátrá po stopách obrazu v historii a nakonec objevuje knihu, která by mohla s jednoznačnou platností říci, zda Shakespeare opravdu byl autorem svých her. Brilantní román o lásce a vzácných knihách tak prozkoumává i jednu z nejdráždivějších literárních záhad všech dob.

Krásný a trochu pochmurný příběh jednoho zakřiknutého bibliofila začíná krásně, navíc mě velmi zajímalo rozplétání záhady, zda Shakespeare napsal, či nenapsal své fenomenální hry. Prvotní nadšení poutavého vyprávění ve třech časových liniích ale postupně vyprchalo a příběh se smrskl na ředěnou limonádu, která vyšumí krásným happy endem. Což je velká škoda, protože kniha měla potenciál a byla výborně čtivá a nápaditá, bohužel se ale veškeré kouzlo zaprášených knihoven brzy rozplynulo na takové pěkně nostalgické nic.

•  Carlos Ruiz Zafón - Stín větru

Za hodnocení knihy Dobrodružství milovníka knih děkujeme Jakubovi.