červenec - srpen 2015

SPARKS, Nicholas - Nejdelší jízda - 80%

Úspěšný americký spisovatel současnosti Nicholas Charles Sparks se narodil 31. 12. 1965 v Omahu. Studoval na katolické University of Notre Dame. Je autorem celosvětově uznávaných románů, některé z nich byly použity pro předlohu k neméně úspěšným filmům. V jeho díle zaujímá významné místo křesťanství, láska, tragédie a osud. Romány často nekončí klasickým happy endem. Se svou rodinou žije v Severní Karolině, v níž se také odehrává většina románových dějů.

Jednadevadesátiletý Ira Levinson chce ještě naposledy zajet do hor na místo, kde strávil s milovanou Ruth líbánky. V hustém sněžení však přehlédne zatáčku. Na zledovatělém srázu se zlomenou rukou a rozbitou hlavou nezbývá Irovi než doufat, že si auta někdo všimne a zachrání ho. Při vědomí ho udržují vzpomínky na manželku, která zemřela před devíti lety. O pár desítek kilometrů dál se Sophia Danková, dcera slovenského emigranta a Francouzky, poprvé v životě jede podívat na býčí rodeo, aby přišla na jiné myšlenky po nepříjemném rozchodu. Seznámí se s vítězem závodu, sympatickým kovbojem Lukem. Luke žije jen s matkou na ranči, stará se o dobytek, koně, pěstuje zeleninu, stromy, každý den tvrdě pracuje, aby rodinný majetek ve finančních nesnázích zachránil. Sophia se ocitá ve světě, jenž má jen pramálo společného s pohodlným životem studentky dějin umění. Navíc Luke skrývá tajemství, které by mohlo jejich vztah ukončit. Ira a Ruth. Luke a Sophia. Dvě dvojice, jejichž osudy se nečekaně propletou. Kdo koho vlastně zachrání?

Myslím, že Nicholas Sparks se řadí do skupiny autorů, od kterých máte rádi všechny jeho vydané knihy. I když musím podotknout, že jsem se sama ještě nedostala k přečtení všech jeho knih vydaných v Česku, tak se snažím si je přečíst, protože ve Sparksových knihách je nějaké kouzlo. Dokáže napsat příběh tak, aby zaujal obrovské množství čtenářů, kteří přímo dychtí potom, aby si mohli přečíst další slova.

Nejdelší jízda není výjimkou. Příběh odehrávající se téměř ve stejnou chvíli přináší náhled do života jednadevadesátiletého Ira a jiný zase do života Sophie a Luka, kteří se seznamují a zamilovávají se.

Budete se hodně divit, jak se tyhle dva příběhy mohou proplést.

•

Za hodnocení knihy Nejdelší jízda děkujeme Veronice Lukešové.

STEPNOVA, Marina L´vovna - Lazarovy ženy - 70%

Marina L. Stepnova je ruská spisovatelka, básnířka a editorka, která se narodila 2. 9. 1971 v Efremově do rodiny vojáka a lékaře. V roce 1981 se rodina usadila v Kišiněvě, kde v roce 1988 absolvovala střední školu. První tři semestry studovala na Fakultě filozofie na univerzitě v Kišiněvě, poté přešla na Fakultu překladu ústavu literatury v Moskvě. Absolvovala Institut světové literatury. Pracovala jako šéfredaktorka v odborném časopise bezpečnosti "Tělesná stráž". Od roku 1997 je šéfredaktorkou časopisu "XXL". Žije v Moskvě.

Do světa literatury vstoupila nejdříve jako básnířka. Svou tvorbu publikovala pod pseudonymem Konetskaya v literárních časopisech. Prózu začala psát až v roce 2000. Příběhy nejdříve vycházeli v literárních časopisech "Naše ulice" nebo "The New World". V roce 2005 vyšel její první knižní román "Chirurg" a za šest let následoval román "Lazarova žena", v roce 2014 spatřil světlo světa román "Godless Lane".

Lazar Lindt je člověk bez minulosti. Po skončení první světové války se zjevuje na prahu moskevské státní univerzity s touhou studovat, matematik Sergej Alexandrovič Čaldonov v něm však rozpozná geniální talent, nabídne mu místo přednášejícího a mladíka se ujímá. Tak začíná kariéra mimořádně úspěšného a prominentního vědce, který může mít všechno, na co si vzpomene... a zároveň je sám, neboť miluje manželku svého ochránce Čaldonova. Marusja je Lazarova první a životní láska, pro ni je ovšem onen mladík synem, který se jí nikdy nenarodil. Teprve mnoho let po její smrti poznává mladičkou Galinu, jejímuž kouzlu propadne, protože mu Marjusu připomíná. Mladá dívka si mocného muže vezme ze strachu a po zbytek společného života ho nenávidí. Třetí Lazarovou ženou je vnučka Lidočka, talentovaná baletka, které se po smrti obou rodičů ujímá její babička Galina, přestože ji připomíná Lindta, jenž jí zkazil život... Románová sága klenoucí se přes celé 20. století, ověnčená dvěma třetími místy v ruské Big Book PrizeAward 2012 a nominovaná mimojiné na The Russian Booker 2012 a The National Bestseller 2012.

Románová sága, která začíná v 19. století a pokračuje celé století dvacáté, je příběhem nadaného, mimořádně úspěšného vědce Lazara Josefoviče Lindta a jeho blízkých, které tragicky poznamenává Lindtova možnost mít v životě téměř všechno.

•

Za hodnocení knihy Lazarovy ženy děkujeme Ivany Morávkové.