březen 2014

Dirigent - Quigley, Sarah - 70%

Novozélandská spisovatelka, básnířka a literární kritička Sarah Quigley vystudovala anglickou literaturu na St. Hilda's College v Oxfordu. V krátké době vydala čtyři romány, sbírku krátkých povídek a poezie, které ji přinesly oblibu u čtenářů na Novém Zélandu, ve Velké Británii, Americe a v Německu. Je zároveň držitelkou několika ocenění. Kromě beletrie se věnuje psaní literatury faktu a literární kritice v letech 1999 a 2000 se stala novozélandskou kritickou roku. V tvorbě uplatňuje pozoruhodný talent a cit pro jazyk. Je oceňován její hluboký lidský přístup a detailní znalost prostředí, ve kterém se děj knih odehrává. Od roku 2000 žije v Berlíně.

Více informací na www. sarahvquigley.com

Příběh o síle hudby, touze po slávě i výjimečném talentu. Příběh o hladu a válce. Příběh skladatele Dmitrije Šostakoviče a jeho rodného Leningradu. Píše se rok 1941 a na leningradské střechy už několik měsíců padají zápalné bomby. Většina kulturní elity byla z města evakuována už na začátku německé blokády, ale svérázný a tehdy už uznávaný skladatel Dmitrij Šostakovič se rozhodl zůstat, aby pomohl Leningrad bránit. Když právě nehloubí zákopy nebo nehlídá svou milovanou konzervatoř před požárem, skládá pro obklíčené město symfonii. Ale nakonec utíká i on. Karl Eliasberg, stydlivý i ambiciózní rozhlasový dirigent, nenese tragédii města o nic lehčeji. Ale když je přes německé ležení propašována dokončená Šostakovičova symfonie a Eliasbergovi je nařízeno ji se svým prořídlým a vyhladovělým orchestrem nacvičit stůj co stůj, zdá se, že život konečně nabírá zajímavější směr. Podaří se mu náročnou symfonii s orchestrem chodících mrtvol a v kruté zimě nacvičit? Nezklame Šostakoviče, svůj idol i objekt žárlivosti? Zaslechnou nakonec Hitlerovi vojáci tóny nesoucí z ampliónů poselství, že zdecimované město se nikdy nevzdá?

Čtivý román o hudebním skladateli Dmitrijeviči Šostakoviči, který doporučuji k doplnění vzdělání ohledně Sedmé symfonie Leningracká a jeho historické výkonnosti v obleženém Leningradě v roce 1942.

Za hodnocení knihy Dirigent děkujeme Marcelovi Řimákovi