březen 2013

Mráz přichází z Hradu - VIEWEGH, Michal - 30%

Současný český nejčtenější spisovatel Michal Viewegh se narodil 31. března 1962 v Praze. Dětství a mládí prožil na Sázavě. Maturitu složil na Gymnáziu v Benešově u Prahy. Po maturitě začal studovat politickou ekonomii socialismu, ale po třech semestrech skončil a začal pracovat jako noční vrátný. V letech 1983 - 1988 studoval na FF UK Praze obor český jazyk a literatura - pedagogika. V roce 1989 nastoupil M. Viewegh jako učitel na Základní školu na Zbraslavi. Poté pracoval, co by redaktor v nakladatelství Československý spisovatel. Od roku 1995 je spisovatelem na volné noze.

Tvorba M. Viewegha se vyznačuje epičností, prolínání komediálních a tragických momentů a častými citacemi. V roce 1993 obdržel Cenu Jiřího Ortena za román Báječná léta pod psa. V roce 2005 získal Cenu čtenářů Knižního klubu v Magnesii Liteře román Vybíjená. Jeho romány jsou překládány do mnoha jazyků a některé se dočkali také filmového zpracování.

Byl-li Vieweghův bestseller Mafie v Praze označen za třaskavou knihu o politickém bahně, pak volné pokračování Mráz přichází z Hradu je výbušnou směsí schopnou podstatně rozsáhlejší exploze. Krásná makléřka Diana (v nové roli televizní redaktorky) a novinář Marek Konwicki objeví šokující videonahrávku z tajného setkání Václava Klause s Vladimirem Putinem, pražský primátor Bohuslav Svoboda veřejně vyzve na šermířský souboj kmotra Romana Janouška, na pochod homosexuálů a lesbiček Prague Pride se do Prahy s bombou v batohu chystají dva celostátně hledaní neonacisté a transsexuálka Kristýna přináší do redakce MF DNES Supertajnou knihu neboli deník prezidentova záhadně utonuvšího milence — tak začíná nová kniha Michala Viewegha Mráz přichází z Hradu. K dalším postavám tohoto nemilosrdně sarkastického společensko-politického panoptika patří premiér Petr Nečas, ředitelka jeho kabinetu Jana Nagyová, Livia Klausová, ministr dopravy Vít Bárta, ministr vnitra Radek John, arcibiskup Dominik Duka či ruský velvyslanec Sergej Kiseljov. V epizodních rolích se objeví například prezidentovi muži Hájek a Jakl, kmotři Palounek, Dlouhý, Oulický a Rittig, zpěvák Landa, ředitel BIS Lang, Martin Roman, Jana Bobošíková, Miloš Zeman a mnozí další. Autor se odvážně pohybuje na nejzazší hranici svobody slova a před očima čtenáře vytváří napínavou a zábavnou koláž, která je navzdory vší nadsázce nebezpečně pravdivým obrazem současného Česka.

Hodnocení: 30%

Na knížku Mráz přichází z Hradu jsem se těšila, protože Mafie v Praze se mi líbila. Knihy jsem byla zklamaná a znuděná.

• Mafie v Praze - Michal Viewegh